سخنگوی قوه قضاییه: در حمله به اوین تعدادی زندانی فرار کردند / ۵ زندانی جرایم مالی هم شهید شدند آخرین وضعیت پرداخت خسارات حادثه‌دیدگان انفجار بندر شهید رجایی ضرب و شتم شدید قرقبان فریدونشهری در حین ماموریت حفاظت از منابع طبیعی آیا حمله به اوین برای حذف برخی از جاسوسان اسراییلی بوده؟ تشکیل پرونده برای همتی و میرسلیم سخنگوی قوه قضاییه: شبکه‌های دشمن در داخل شناسایی شدند پیامد‌های استخدام و بکارگیری اتباع غیرمجاز هواشناسی ایران ۲۱ تیر / افزایش ابر و بارش پراکنده رگبار در اکثر نقاط عکس روز ناسا از ماه طلایی بر فراز ابر‌ها رباتی که بدون کمک انسان، جراحی کیسه صفرا را انجام داد اعضای باند سارقان فرا استانی در کرمان دستگیر شدند رگبار و رعدوبرق در مناطقی از تهران و البرز قاتل نیان کوچولو در ملأ عام به دار مجازات آویخته شد کشف ۴۰۰۰ بسته ماده مخدر ناس در گرمه کارت داوطلبان نوبت دوم کنکور منتشر شد/ اعلام نحوه ویرایش اطلاعات نادرست

ترافیک شب عید و افطار در خیابان‌های پایتخت

هم‌زمان با شب عید و ماه رمضان، ترافیک تهران سنگین‌تر از همیشه شده است. خودروهای تک‌سرنشین سهم بزرگی در این بحران دارند؛ معضلی که پلیس و کارشناسان شهری بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - 2025 March 08
کد خبر: ۲۷۲۹۸۶

به گزارش راهبرد معاصر، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، ترافیک در تهران به شکل محسوسی افزایش یافته است. شلوغی بازارهای شب عید، افزایش سفرهای درون‌شهری و عجله مردم برای رسیدن به افطار، در کنار استفاده گسترده از خودروهای شخصی، باعث شده معابر پایتخت بیش از پیش قفل شوند.

 

آمارها نشان می‌دهد که تردد خودروهای تک‌سرنشین، یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید این بحران است؛ موضوعی که پلیس و کارشناسان شهری بارها بر آن تأکید کرده‌اند. اما چرا تهران هر ساله با چنین مشکلاتی مواجه می‌شود؟ آیا راهکاری برای مدیریت این وضعیت وجود دارد؟ و مهم‌تر از همه، نقش مردم، پلیس و نهادهای شهری در کاهش این ترافیک سنگین چیست؟

 

رشد چشمگیر ترافیک و تأثیر خودروهای غیربومی

آمارهای پلیس راهور نشان می‌دهد که تهران در روزهای ابتدایی اسفندماه، افزایش قابل توجهی در میزان ترافیک داشته است. سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از افزایش 31 درصدی حجم ترافیک نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در 13 روز ابتدایی اسفندماه، میزان ترافیک نسبت به ماه قبل 14 درصد و نسبت به اسفند سال گذشته 31 درصد افزایش داشته است. این روند طبیعی است، چراکه با نزدیک شدن به نوروز، میزان سفرهای درون‌شهری افزایش می‌یابد.

 

اما در کنار افزایش سفرهای درون‌شهری، یک عامل دیگر نیز تأثیر قابل توجهی بر وضعیت ترافیک دارد که ورود خودروهای غیربومی است، سرهنگ کشیر در این رابطه توضیح داد: روزانه حدود یک میلیون و 600 هزار خودرو از شهرهای اطراف، به‌ویژه کرج، وارد تهران می‌شوند که این موضوع فشار مضاعفی بر شبکه معابر شهر وارد می‌کند. 

 

وی گفت: در مهرماه، مردم همکاری بیشتری داشتند، از خودروهای شخصی کمتر استفاده کردند و با رعایت توصیه‌های پلیس، باعث مدیریت بهتر ترافیک شدند. اما در حال حاضر، به‌ویژه در روزهای پایانی سال، خودروهای تک‌سرنشین به‌وفور در سطح شهر دیده می‌شوند که این وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.

 

افزایش 8 درصدی طول ترافیک و چالش تردد در ساعات افطار

هم‌زمان با نزدیک شدن به لحظات افطار، معابر تهران با ترافیک سنگینی روبه‌رو می‌شود. سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در این باره می‌گوید: در مقایسه با هفته گذشته، طول ترافیک 2 درصد و نسبت به ماه گذشته 8 درصد افزایش یافته است.

 

این افزایش، عمدتاً ناشی از هم‌زمانی خریدهای شب عید و ماه مبارک رمضان است. مردم برای رسیدن به افطار عجله دارند و هم‌زمان شلوغی مراکز خرید نیز باعث افزایش تردد شده است.

 

وی با اشاره به اقدامات پلیس برای کاهش این فشار ترافیکی اظهار داشت: تمامی تیم‌های گشتی پلیس راهور در سطح شهر حضور دارند و از تمامی دوربین‌های شهری برای پایش و مدیریت ترافیک استفاده می‌شود. در صورت مشاهده گره‌های ترافیکی، مأموران بلافاصله وارد عمل شده و مسیر را بازگشایی می‌کنند.

 

اما آیا تنها حضور مأموران راهور برای کنترل این شرایط کافی است؟ یا نیاز به یک تغییر اساسی در فرهنگ تردد شهروندان و برنامه‌ریزی شهری داریم؟

 

مدیریت ترافیک در تهران نیازمند یک راهکار چندجانبه است که هم مردم، هم پلیس و هم نهادهای شهری را در بر بگیرد. مهم‌ترین اقدامات در این زمینه عبارت‌اند از: کاهش استفاده از خودروهای شخصی و هم‌سفری و استفاده از خودروهای اشتراکی.

 

  تغییر رویکرد، راه‌حل نهایی بحران ترافیک

تهران هر ساله در روزهای پایانی سال و ماه رمضان با بحران ترافیکی روبه‌رو می‌شود، اما مشکل اصلی در الگوی تردد شهروندان و کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است. اگرچه پلیس راهور با افزایش تیم‌های گشتی و نظارت دقیق تلاش دارد این وضعیت را مدیریت کند، اما تا زمانی که شهروندان استفاده از خودروهای شخصی را کاهش ندهند و نهادهای شهری زیرساخت‌های لازم را فراهم نکنند، مشکل ترافیک همچنان پابرجا خواهد بود.

 

کاهش خودروهای تک‌سرنشین، افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی و اصلاح رفتارهای ترافیکی، سه راهکار اساسی برای کاهش بحران ترافیکی پایتخت است. در غیر این صورت، هر سال با افزایش خودروها و حجم سفرهای درون‌شهری، تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل خواهد شد./ تسنیم

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار